Weekend! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Mulleners - WaarBenJij.nu Weekend! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Mulleners - WaarBenJij.nu

Weekend!

Door: Joyce Mulleners

Blijf op de hoogte en volg Joyce

01 Augustus 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Fietsen in de omgeving...

Vanochtend op de fiets gestapt voor een tocht over het platteland en door de omringende dorpjes rondom Siem Reap. We fietsen over een van de bruggetjes Siem Reap uit, de weg gaat over in een onverharde weg en al snel fietsen we tussen de rijstvelden, een hele andere wereld op nog geen tien minuten fietsen. Lokalen werken op het land waar met behulp van koeien het land wordt omgeploegd, rijst wordt geplant en kinderen spelen in kleine slootjes aan de rand van de weg. We fietsen door kleine dorpjes, ossenkarren passeren ons en een brommertje met varken achterop gebonden komt ons tegemoet. We kopen banaantjes bij een klein standje en delen dit uit aan een klein groepje kids dat heerlijk aan het spelen is.

We stoppen zo nu en dan om van de omgeving te genieten, het is hier echt vredig en rustig. We vervolgen onze weg en komen uit bij een kleine ceremonie. We mogen even een kijkje nemen bij deze viering ter nagedachtenis aan het overlijden van een oudere vrouw. Familie van de overledene maakt offerandes en een papieren huis staat klaar om straks verbrand te worden.

We fietsen verder en komen uit bij de Bakong tempel, een van de eerste tempels van het Khmer koninkrijk. Helaas mogen we niet binnen. Je moet hier een dagpas voor Angkor voor hebben en deze is hier niet te koop. We vragen alsnog of we als we betalen toch de tempel even mogen bezoeken maar dat blijkt echt niet te kunnen. Balen we wel een beetje van want van een afstand ziet deze er al indrukwekkend uit. Ook bij Preah Ko komen we niet het tempelcomplex binnen. Over national road 6, niet teveel van voorstellen, fietsen we terug naar Siem Reap. Voldaan, met toch 28 km in de benen, gaan we nog gezellig samen lunchen en gebruik ik de rest van de middag om nog wat dingetjes te regelen.

Zondagochtend neem ik afscheid van Celine, moet toch wel een traantje wegpikken, hebben immers in drie weken samen veel meegemaakt. Ga dan lekker lunchen en zit nog niet of daar belt ze, geen visum voor Vietnam dus op de terugweg naar Siem Reap, spreken een uurtje later weer af. We nemen een tuktuk naar West Baray, een gigantisch waterreservoir ten westen van Angkor Wat. Veel lokalen komen hier op zondag om te zwemmen en te picknicken, Zandvoort aan Zee maar dan same, same but different.... We moeten schuilen voor een hevige regenbui en worden uitgenodigd om mee te eten door mensen die naast ons zitten. Ze zijn enorm gastvrij en blijven maar aanbieden.

We klimmen op een olifant, het begint te onweren en stapvoets sjokt ons beestje de 70 meter hoge Phnom Bakheng omhoog. Van hieraf krijg je pas echt een beeld van de grootte van dit tempelcomplex. We hebben mooi uitzicht over de omringende bossen en Angkor Wat en horen op de achtergrond het prevelen van de monniken. De zon gaat langzaam onder bij West Baray, lucht kleurt en er licht zelfs een lichte regenboog op omdat het ook nog steeds zacht regent...

Een top afsluiter en morgenvroeg neem ik dan echt afscheid van Celine.

Tot snel, liefs Joyce

• 01 Augustus 2009 - 09:46

Christel:

Hey Joyce! Wat een geweldige verhalen allemaal, echt te gek wat je daar hebt mogen doen... Als ik me niet vergis komt Renzo dit weekend jouw kant op. Nog veel plezier samen de komende 3 weken! Dikke poen Christel.

• 01 Augustus 2009 - 12:26

Renzo:

Hey sukkel,

Ik ben nu aan het inchecken via internet. Nog twee daagjes en dan is de rust afgelopen voor jou. Dan loop ik weer in de weg. Geniet ervan en ik ben trots op je.

liefs Renzo

• 02 Augustus 2009 - 06:43

Sanne:

Hi Joyce!

Bedankt dat je ons zo hebt laten meegenieten van je avontuur daar. Je verhalen waren iedere keer weer een welkome afwisseling en inspiratie tussen al mijn nieuwe schrijfklussen door! Geniet van 't weerzien met Renzo en jullie tijd samen daar, maar ook alvast een beetje sterkte met afscheid nemen van je leventje als teacher...Ben benieuwd naar je verhalen en plannen. Veel liefs, dikke kus...

• 02 Augustus 2009 - 15:24

Sarina:

Joyce,

Ik sluit me helemaal aan bij Sanne. Je hebt ons de laatste weken erg laten meegenieten van je prachtige verhalen en ervaringen in Siem Reap. Nu gaat je avontuur verder samen met Renzo en hoop dat jullie samen ook weer een onvergetelijke tijd tegemoet gaan. Heel veel sterkte met het afscheid van je mooie periode in Cambodja en zijn benieuwd naar je foto's en verhalen. Dikke kus Sarina