Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Joyce Mulleners - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Joyce Mulleners - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: Joyce Mulleners

Blijf op de hoogte en volg Joyce

03 Augustus 2005 | Mongolië, Ulaanbaatar

Mongolie

In de morgen rijden we Ulaan Bator, een stad van ruim 800.000 inwoners die enorm uitgestrekt is, binnen. We worden opgehaald van het station en naar hotel Mutez gebracht. Als eerste brengen we een bezoek aan het Gandantegchinlen Monastery. Mongolen komen van heinde en verre om dit klooster te bezoeken. In het klooster heerst enorm veel bedrijvigheid, monniken prevelen het gebed, Mongoolse pelgrims houden de gebedsmolens draaiende, kinderen voeren de talloze duiven en reizigers van over de hele wereld slaan het geheel gade. Het gebied rondom het klooster is een grote volkswijk van gers.

Verder bezoeken we het natuurhistorisch museum en wandelen naar het Sukhbator plein met centraal het standbeeld van Sukhbaatar Axe Hero, de grondlegger van de republiek Mongolie. Ook het Choijin Lama Monastry Museum en het winterpaleis van Bogd Kahn zijn zeer de moeite waard. Andere opvallende elementen in het dagelijks leven van Ulaan Bator zijn de vele straatkinderen die s’ winters in de riolen van de stad leven, dronken mongolen die laveloos rondlopen, een fles wodka die slechts 1000 tugrik, 80 eurocent, kost, wandelende telefooncellen en elke auto is een taxi en ze rijden voor het vaste tarief van 250 tugrik, 20 eurocent per km.

Drie dagen crossen over de Mongoolse steppe

De afgelopen drie dagen hebben we een jeeptour over het Mongoolse platteland gemaakt en geslapen in gers. Zodra je Ulaan Bator uitrijdt wordt het landschap echt enorm leeg en uitgestrekt met slechts hier en daar nog een ger, kuddes paarden en kamelen. De eerste dag hebben we Mongol Els bezocht, een uniek natuurgebied waar woestijn, het Altai gebergte en de steppe samenkomen. In de omgeving hebben we s’ avonds van een Nadaam festival kunnen genieten. Tijdens dit festival wordt gestreden in worstelen, boogschieten en paardenraces. Zelfs de kleintjes zijn enorm fanatiek.

Opvallend hier zijn de snelle en duidelijke weersveranderingen. Tegen de avond koelt het enorm af en de kampeerder onder ons had de kachel in onze ger een beetje te goed gestookt, met het gevolg dat toen de andere kampeerder moe begon te worden nog een uurtje buiten in de kou moest zitten omdat het binnen niet te harden was. Was nog iets voor jou dat stoken, Philippe.

Gisteren hebben we de oude hoofdstad, Karkhorin, en geboorteplaats van Chengis Khaan aangedaan. Helaas is er van de oude stad niet veel meer over. Alleen het klooster Erdene Zhu is nog te bezoeken, maar dit is helaas ook voor een groot gedeelte door de Russen vernield.

s’ Middag hebben we een nomadenfamilie bezocht, paard gereden op een Mongools zadel, merriemelk gedronken en gedroogde melk gegeten. Was geen goede bekomst en hebben er nu nog last van.

Morgen verlaten we Mongolie en treinen verder naar Beijing waar we vrijdagmiddag zullen aankomen.

• 03 Augustus 2005 - 14:44

PJ:

Thijs, miene baas/collega is op vekans. Ich höb hööm eur berich doorgesjik. PJ van Dols BV

• 03 Augustus 2005 - 14:59

Nathalie:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie hebben in een korte tijd al veel gezien en meegemaakt. Goed dat alles op papier komt te staan, want anders is het niet meer bij te houden.
    Geniet er lekker van en ik kijk uit naar jullie volgende bericht.

• 03 Augustus 2005 - 15:07

Lonneke:

Nou Joyce, je hebt je weer aardig uitgeleefd op het fotograferen zo te zien, zitten hele mooie bij!! Hopelijk niet te lang ziek meer van de paardjesmelk...kunnen jullie tenminste genieten van Beijing!

• 03 Augustus 2005 - 21:06

Roberto En Anja:

Hoi Joyce en Renzo. Prachtige foto's, en mooie verhalen! Zo kunnen we ook een beetje mee reizen. Geniet ervan; wij volgen jullie. In Maastricht gaat alles zijn gangetje, we hebben zon, veel wolken en helaas soms regen, en, ja ja, vandaag Ridderronde in Maastricht (waar in ieder geval Peter en Christiaan aanwezig zijn). Heel apart die Mongoolse caravan trouwens, prachtig! We zijn benieuwd naar de volgende foto's! Groetjes van Roberto, Anja en een knuffel van Cedric.

• 04 Augustus 2005 - 18:08

Jorna:

Hey.... Wereldreizigers

Mooie foto's en de tekst mag er ook wezen... Goed voor de algemene ontwikkeling!!
    We blijven jullie volgen.

Gr. en veel plezier in Beijing.

Ps. Het paardrijden nog niet verleerd?..lukte het afbuigen nog?

• 04 Augustus 2005 - 19:34

Micha:

leuk geschreven. Hopelijk hebben jullie geen last meer van die paardenmelk. Hoe smaakte dat eigenlijk?

Wie had die kachel eigenlijk zo hoog gezet?

Trouwens geweldige foto's. Hoe is die foto van joyce haar schaduw eigenlijk gemaakt? ik zie geen camera...

nog veel plezier

groetjes micha

• 05 Augustus 2005 - 20:13

Jefte:

Hee lieve Joyce en Renzo,

Geweldig om jullie zo te kunnen volgen. Joyce, je hebt geweldige foto's gemaakt. Tenminste ik ga ervan uit dat die eer jou toekomt.....
    We kijken weer uit naar jullie volgende verslag. Hier gaat alles z'n gangetje. Met de meisjes is alles goed!
    Pas goed op jullie zelf.

Heel veel groetjes en een dikke kus van Sam en Sera

Jorrit & Jefte

• 07 Augustus 2005 - 09:00

Philippe&Esther:

Wat is het toch mooi met de huidige techniek !Kunnen we met jullie meereizen en jullie een beetje in de gaten houden. Die kachel had ik inderdaad wel eens willen stoken! Kan nooit warm genoeg zijn!!!!!!!Heerlijk!Hier alles vanouds!Werk roept weer na 2 weken vakantie ! Gaat allemaal wel zo zonder jouw al moeten sommigen toch geloof ik wennen aan mijn Stijl zal ik maar zeggen...Verder weing nieuws hier dus ik zou zeggen geniet met volle teugen!PRET