Eindelijk in China - Reisverslag uit Chengdu, China van Joyce Mulleners - WaarBenJij.nu Eindelijk in China - Reisverslag uit Chengdu, China van Joyce Mulleners - WaarBenJij.nu

Eindelijk in China

Door: Joyce Mulleners

Blijf op de hoogte en volg Joyce

08 Augustus 2005 | China, Chengdu

Vast in Ulaan Bator

Helaas betekent reizen ook teleurstellingen verwerken en hebben we vast gezeten in Ulaan Bator. Toen we donderdagochtend vroeg met veel zin en proviand richting het treinstation reden, bleek er geen treinticket beschikbaar, maar het zou op het station nog wel geregeld kunnen worden. Niet dus... Na een lange ochtend op het vliegveld, hebben we een vliegticket kunnen regelen en zijn we van Ulaan Bator naar Beijing gevlogen en hebben we dus toch de Gobi woestijn en de Chinese muur gezien maar dan vanuit de lucht.

Eindelijk in China

Wat zijn wij blij dat we in Beijing zijn! Het voelt een klein beetje als thuiskomen.

We slapen in de Red Capital Club, een oude courtyard woning, midden in de hutongs van Beijing. We krijgen chairman Mao’s room en als we deze binnentreden wordt de naam meteen duidelijk. De kamer is gedecoreerd met Mao propaganda en ziet er echt geweldig uit. We wanen ons in het China van de tijd van Mao en krijgen ook meteen twee van zijn favoriete gerechten geserveerd. Kunnen we weer met stokjes eten.

We verkennen de omringende hutongwijken, laten ons afzetten op de Yali markt en vieren in het Green Tea House dat we Beijing bereikt hebben en toosten op een beter verder verloop van onze reis.

Na het ontbijt op de binnenplaats van het hotel gaan we naar het Jingshan park. Hier is het om dit uur al erg druk met voornamelijk heel actieve Chinezen. Mediteren, stijldansen, kalligraferen, aerobics, schaduw vechtsporten, muziek maken en nog een aantal activiteiten die we niet kunnen benoemen worden hier uitgeoefend. Je ziet oude vrouwtjes rek en strekoefeningen doen die iemand van ons niet voorelkaar zou krijgen. Wat zijn Chinezen toch rare mensen. We beklimmen de heuvel om een goed uitzicht te krijgen over de verboden stad. Aan de rand van het park hangen verscheidene vogelkooitjes en maken oude Chinese mannetjes hangend op hun stok een praatje.

De weekendmartkt van Panaija Lu opent bij zonsopkomst en als wij aankomen is het al een enorme drukte en wordt er goed gehandeld. Toeristen voor de gek houden kunnen ze hier wel en ook wij betalen de eerste keer meteen de hoofdprijs voor een propaganda poster van Mao. Een kraam verder vragen ze namelijk als eerste prijs minder dan de helft dan dat wij na afdingen betaald hebben. Met toch een hele rits aan Mao kitsch keren we terug naar ons hotel om de fietsen op te pikken.

We maken een rondje langs het Tiannemen plein, het mausoleum van Mao, passeren het aftelbord met nog 1098 dagen te gaan voor de opening van Beijing 2008, stoppen even bij de verboden stad en eindigen in de wirwar van de hutongs. Nabij de fietsenstalling krijgen we onenigheid met de beheerder en begint deze in het Chinees iets tegen mij te roepen maar dit begrijpen wij natuurlijk niet en fietsen weg. Het contrast en zeker het groeitempo in Beijing is enorm. Voor ons gevoel is er al veel verandert ten opzichte van vorig jaar en in 2008 zal de stad een hele metamorfose ondergaan hebben.

Chengdu

Onze vlucht van 8.00 uur naar Chengdu krijgt na een half uur vertraging plots een gate wijziging. Als we dan eenmaal in het vliegtuig zitten, blijft deze nog een hele tijd aan de grond en beginnen een aantal Chinezen te schelden, en wordt er zelfs van een de mobiele telefoon afgenomen. Het blijft uiteindelijk bij woorden maar dat scheelde niet veel. Na anderhalf uur gaan we de lucht in en we landen net na de middag in Chengdu in de regen.

We lopen het Renmin park in, passeren een tuin met verscheidene bonsai bomen, vijvers vol grote goudvissen en belanden in een aan de rand van het park tussen het bamboe verscholen theehuis. Chengdu staat bekend om zijn theecultuur en in het park zitten Chinezen op bamboestoeltjes, nippend aan een kop groene thee, te keuvelen, te kaarten of te majongen. Waarom Chinezen slurpen is ons intussen ook duidelijk. Ze doen de losse thee in een kop, overgieten dit met kokend water en slurpen dit vervolgens op want als je gewoon drinkt, heb je je hele mond vol met losse thee en dit is niet echt lekker.

We lopen even de markt op en ook hier zie je steeds weer nieuwe etenswaren die je niet kunt thuisbrengen. Chengdu is toch weer eenvoudiger dan Beijing en het valt op dat ze hier nagenoeg alles per fiets vervoeren. Fietsen vol met kippen gebonden, een half varken achterop en ook de fietstaxi's zijn hier volop aanwezig.

Vandaag hebben we het Panda breeding en research center bezocht. Helaas regent het weer pijpenstelen en ook de panda's blijven met dit weer liever binnen. Het zijn echt ontzettend leuke beesten om te zien, zeker als ze uitgebreid van hun bamboe zitten te genieten. In het centrum worden jonge panda's gefokt en de zuigelingen zijn zo groot als slechts 10 cm lang, hebben geen haren en zijn ontzettend lelijk. Pas na een half jaar beginnen ze een beetje op een panda te lijken.

Morgenvroeg vliegen we verder naar Tibet. Kan ik eindelijk die yakboterthee proeven! Hopelijk krijgen we daar beter weer want in Chengdu is het geen 10 minuten droog geweest.

• 08 Augustus 2005 - 10:33

Nathalie:

Gelukkig een vrolijk en goed mailtje van jullie. We zitten hier ook in de regen, dus daar is weinig verschil in. Wij zijn onze dagen nu ook aan het aftellen en als ik jullie verhalen lees krijgen we ook steeds meer zin om weg te gaan.
    Nog veel reisplezier en tot snel! Gr. Nathalie & Sylvain

• 08 Augustus 2005 - 12:01

Jorna En Monique:

Hoi Lieverds

Jammer... voor jullie, van het weer dan, hier is het ook niet om over naar huis te schrijven.
    Wij vertrekken morgen gelukkig na de zon.. 10 dagen relaxen... Lekker!!!
    Ben benieuwd na jullie verhalen en foto's bij thuiskomst.

Gr. en nog veel plezier

Jorna en Monique

• 08 Augustus 2005 - 16:12

Laurens:

被请求的不能被检索,

Klinkt allemaal fantastisch! Jullie zitten niet stil zo te lezen. De zomer lijkt hier wel voorbij maar voor de rest alles meer dan prima!

Groeten aan Hu Jintao,

Laurens.

• 08 Augustus 2005 - 16:16

Ps:

...die rare cijfers waren Chinese tekens. Jullie website heeft de snapper kapot….. :-)

• 08 Augustus 2005 - 16:31

Nicole (ING):

Hallo Joyce en Renzo,

Wat een belevenissen allemaal zeg. Jullie zitten zeker niet stil, dus vervelen zullen jullie je zeker niet! Wat een prachtverhalen schrijven jullie en (stiekem jaloers) waan ik me bij jullie. Geniet van jullie avonturen en blijf lachen hè?! Renzo dit keer een lachende foto van jou.... keep on going!
    Wees voorzichtig en laat ons maar weer genieten van jullie verhalen.

Vele groeten,

Nicole Alberts ING)

• 08 Augustus 2005 - 18:43

Micha:

troost jullie, hier is het koud en regenachtig.
    gelukkig is het jullie nog gelukt om een vliegticket te krijgen.
    amuseer jullie nog. Ik ben heel benieuwd hoe die boterthee smaakt!!!

groetjes micha

• 10 Augustus 2005 - 21:47

Raoul:

Hola!

Goed te horen dat ondanks tegenslagen het allemaal weer goed gaat. Hoort er inderdaad allemaal gewoon bij. Zelf momenteel in Praag na veel vertragingen, anders maar ook leuk... Wellicht volgende week goed nieuws, horen jullie dan!

Have fun!

• 12 Augustus 2005 - 06:56

Nicole En Luc:

Rens Blom is wereldkampioen geworden beste resultaten ooit worden behaald als jullie er niet zijn

• 12 Augustus 2005 - 14:32

Desiree:

Hee wereldreizigers,

Ik kan even heerlijk wegdromen bij jullie geweligde verhalen en prachtige foto's, want Nina slaapt. Het voelt een beetje alsof ik er bij ben...(laat mij maar even dromen). Hier weinig nieuws, slecht weer maar verder alles goed. (Nina staat al zelf)
    Geniet er van en ik kijk al uit naar het volgende verslag.

Groetjes Desiree

• 13 Augustus 2005 - 13:25

Mieke:

nou zeg, was ik ook maar eindelijk in China! In Hossegor is het momenteel walgelijk, heel de wereld is hier op vakantie. Het restaurant waar ik werk is een fabriek geworden en 1 golf moet je delen met 800 anderen.....Ben retejaloers op jullie! Sorry dat jullie nu pas een reactie krijgen maar ik kreeg het steeds niet voor elkaar om waar ben JE nu te vinden! Jullie verhalen en foto's zijn echt fantastisch. En hoe krijg je het weer voor elkaar om alles zo perfect te organiseren, Visa's, inentingen, formaliteieten, hotels boeken, gidsen plannen, op je hoede zijn, etc. En hoe werkt dat dan wel niet met al die bagage. Heb je niet voor iederland een andere tas nodig en stuur je de overbodige spullen naar huis???? Ik wilde echt nog zo veel vragen! Maar goed, ik stuur ff een emailtje naar je prive mulli-mail! Ennu ik denk echt iedere aan waar jullie nu weer zitten....
    Tot de andere mail xxxxxxmieke
    En trouwens die Rens is echt de koning allertijden, wat een prestatie zeg en heb je de kranten en reactie al gehoord engelezen. KIPPEVEL krijg je ervan! Heb je misschien zijn emailadres, want dan kan ik hem ook ff feliciteren (ook al zijn er nog miljoenen anderen...)

• 15 Augustus 2005 - 08:52

Fam. Barton:

Nick zit nu bij ons en vertelde over jullie reis... we wouden jullie veel succes en heel veel plezier wensen!

• 18 September 2005 - 23:35

Ludovic & Kim:

Hoi Joyce en Bratt 'Pit'!!
    Die panda mag je meenemen voor Kim, want ze stoeit wel graag met van die "knuffeldingetjes"..
    Bedankt nog voor jullie tips over Bangkok.
    Binnen twee weken horen jullie weer van ons. Blijf maar lekker verder avonturen!! Groeten